Ama şöyle bir şey söylersen: “Ve sonra ellerini başının üstünde salladı, patlamış mısır gibi
kısa, sert atlamalar yaptı” şimdi gösteriyorsun ve kafamda sahneyi hayal edebiliyorum. 
Bu hayali sahne neredeyse orada olmak kadar komik.
Başka bir deyişle gösterme, bana sahneyi hayal etmek için ihtiyacım olan her şeyi verdiğin zamandır.
Ne yazık ki, bu bir sorun yaratıyor. Göstermek zaman alır ve hikayende gerçekleşen her
 küçük şeyi gösterirsen, hikaye hızlı bir şekilde uzun soluklu olur. Peki çözüm nedir?
Basit. Hikayen için önemli olan sahneleri veya ayrıntıları göster.
Bir köpek saldırısından nasıl kurtulduğunun hikayesini anlatıyorsan, köpek saldırmadan
 önce bulunduğun doğal ortamın ne kadar rahatlatıcı olduğunu “göstermen” gerekmez. 
Mesela köpekle nasıl dramatik bir şekilde savaştığını göstermen daha iyi olur.
Ayrıca, ayrıntıları tekrarlamadığından emin ol. Çekici bir kızla nasıl konuştuğuna
 dair hikayeyi anlatıyorsan, ne kadar iyi göründüğünü belirtmek doğaldır fakat kitlen için
 ilginç olmayabilir. Kitlene, ilginç yeni ayrıntılar sunmaya devam etmedikçe araya
 girip seni bozmaları her zaman cazip gelecektir.
NOT: Bir ayrıntıyı bir kez (veya iki kez) paylaş ve sonra yeni bir şeye geç.
 Ayrıntıları çok tekrarlarsan, konudan uzaklaşırsın.
4-  Birçok ayrıntıyı değil, sadece canlı ayrıntıları anlat 
Polisle konuşan bir tanıksan, hatırladığın her şey hakkında konuşman iyi olurdu.
Bir hikaye anlatıyorsan, çok fazla ayrıntıya gerek yok.
 Çok fazla ayrıntı ve açıklama eklemek kitleni olumsuz etkilemek için kesin bir yoldur.
Ancak, yine de bazı ayrıntıları eklemek gerekir. Ayrıntısız anlatım yavan bir deneyim sunar.
 Peki kitlene aşırı yüklemeden, hikaye ilginç tutmak için nasıl yeterli ayrıntı eklerim? 
Cevap canlı detaylar kullanmak. Canlı detaylar dinleyicilerinin hayal gücüne dokunuyor ve
 sahneyi hayal etmesine gerçekten yardımcı oluyor.
Bir ayrıntıyı canlı yapan nedir? Bir kaç şey:
  • Canlı detaylar şaşırtıcı.
Sana mahkemedeki bir avukatın takım elbise giydiğini söylersem, bu şaşırtıcı değildir.
 Çünkü mahkemedeki çoğu insan takım elbise giyer. 
Ancak, birisi plajda bir takım elbise giyiyorsa, şimdi bu detay canlı ve ilginç hale geliyor.
  • Canlı detaylar hikaye ile ilgilidir.
Sana sinemadayken ilk kez buluştuğum kızın üstüne bir içeceği dökmemle ilgili bir hikaye
 anlatıyorsam, izlediğimiz film hakkında detay vermem gerekmez.
 Çünkü hikaye film değil, sakarlığımdan dolayı yaşadıklarımla ilgilidir.
  • Canlı detaylar okuyucunun sahneyi hayal etmesine yardımcı olur.
Bana trenin çok hızlı olduğunu söylersen, bunu gerçekten doğru hayal edemem.
 Ama bana “Tren o kadar hızlı gidiyordu ki, dışarıdaki her şey bir bulanıktı” dersen,
 şimdi bana hayal edebileceğim bir şey vermiş oldun.
  • Canlı detaylar önemlidir.
Mesela bir bakanla tanışmak hakkında bir hikaye anlatıyorsam, bakanın hangi renk kravat
 giydiği gerçekten önemli değil çünkü önemli olan kravat değil toplantıdır!
 Ancak, bakan ile tanıştıysan ve onunla aynı kravat takmışsan 
bu belki de önemli bir ayrıntı olurdu.
Önceki kuralı unutma: her şeyin hikayenin “ ana noktasını” desteklediğinden emin ol.
 Detaylar hikayenin amacını desteklemiyorsa, muhtemelen dahil edilmesi gerekmez.